Ιστορία και Θεολογία των Μεγάλων μας Εορτών


Ἀκόμα καί οἱ Ἄγγελοι «ἐπιθυμοῦσιν παρα­κύψαι» (Α΄ Πέτρ. 1:12), θέλουν νά ἐμβαθύνουν, νά θεολογήσουν στό σωτήριο ἔργο τοῦ Κυρίου μας· στή Γέννησή Του, στή Βάπτισή Του, στή Σταύρωσή Του, στήν Ἀνάστασή Του, στήν Ἀνάληψή Του κ.λπ. Τόσο σπουδαῖα, ἀνεπανάληπτα καί ἀνεξερεύνητα εἶναι αὐτά τά θεῖα γεγονότα.

Αὐτό εἶναι τό «ἀντικείμενο» τοῦ βιβλίου μας: «Ἱστορία καί Θεολογία τῶν μεγάλων μας (Δεσποτικῶν) ἑορτῶν».

Μακάρι νά γίνει ἀφορμή, νά δοξολογήσουμε τόν Κύριο, καί νά ἀναφωνήσουμε ἐκ βαθέων τῆς καρδίας μας: «Τίς Θεός μέγας ὡς ὁ Θεός ἡμῶν; Σύ εἶ ὁ Θεός ὁ ποιῶν θαυμάσια μόνος» (Ψλμ. 76:14-15).
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)



ΜΕΡΟΣ Α΄: ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

1. Γιατί γεννήθηκε Ἰουδαῖος;
2. Πότε γεννήθηκε;
3. Οἱ εἰδωλολάτρες στήν ὑπηρεσία τοῦ Κυρίου
4. Προφητεῖες γιά τόν Χριστό
5. Προαιώνιο σχέδιο σωτηρίας
6. Οἱ δύο Γεννήσεις τοῦ Υἱοῦ
7. Γέννηση: Ταπείνωση τοῦ Χριστοῦ
8. Ἡ Θεοτόκος καί ἡ Γέννηση τοῦ Ἰησοῦ


ΜΕΡΟΣ Β΄: ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ

1. Ὁ Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος
2. Τό κήρυγμά του
3. Ὁ Ἰορδάνης
4. Ἡ Βάπτιση τοῦ Χριστοῦ
5. «Καί ἔμεινε ἐπάνω σ’ Αὐτόν» (Ἰω. 1:32)
6. «Θεοφάνεια»
7. Ἡ 6η Ἰανουαρίου
8. Τό νερό τῶν Θεοφανείων


ΜΕΡΟΣ Γ΄: ΣΤΑΥΡΟΣ & ΣΤΑΥΡΩΣΗ

1. Προτυπώσεις τοῦ Σταυροῦ
2. Προτυπώσεις τῆς Σταυρώσεως
3. Σταυρός: Ἡ ἄκρα ντροπή
4. Σταυρός: Τό χειρότερο μαρτύριο
5. Τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ
6. Χρήση καί προσκύνηση τοῦ Σταυροῦ
7. Εὕρεση Τ. Σταυροῦ
8. Γιορτές τοῦ Σταυροῦ
9. Διάβολος & Σταυρός


ΜΕΡΟΣ Δ΄: ΠΑΣΧΑ

1. Προτυπώσεις
2. Το ντοκουμέντο τῆς Θεότητος
3. «Θανάτῳ, θάνατον πατήσας»
4. Ὁ ἑορτασμός τοῦ Πάσχα
5. Κυριακή: Γιορτή τῆς Ἀναστάσεως
6. Ἀνάσταση καί προσευχή
7. Ἀπό τό Πάσχα μέχρι τήν Πεντηκοστή
8. Ἡ ἀνθρώπινη φύση Του


ΜΕΡΟΣ Ε΄: ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ

1. Ὁ Χριστός προετοιμάζει τούς μαθητές
2. «Λάβετε Πνεῦμα Ἅγιον»
3. Πεντηκοστή
4. Οἱ πρῶτες Βαπτίσεις
5. Ἡ μεταμόρφωση τῶν Ἀποστόλων
6. Ἐπεξηγήσεις
7. Ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
8. Τό μυστήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος


ΜΕΡΟΣ Δ΄: ΠΑΣΧΑ

3. «Θανάτῳ, θάνατον πατήσας»

«Ὅποια μέρα φᾶτε θά πεθάνετε», εἶπε ὁ Κύριος στούς πρωτοπλάστους (Γέν. 2:17). Ἔφαγαν, καί πέθαναν· πρῶτα πέθαναν πνευματικά· ἀποκόπηκαν ἀπό τήν ἀληθινή, αἰώνια Ζωή· καί μετά πέθαναν σωματικά.

Ὁ Χριστός ἔπρεπε νά «ἀποκαταστήσει» αὐτή τή ζημιά. Καί τό ἔκανε· μέ τόν Σταυρό Του καί τήν Ἀνάστασή Του. Καί ἔτσι μᾶς ἀναγέννησε καί σωματικά καί πνευματικά. «Εὐλογητός ὁ Θεός καί Πατήρ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ κατά πολύ αὐτοῦ ἔλεος ἀναγεννήσας ἡμᾶς εἰς ἐλπίδαν ζῶσαν δι’ ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐκ νεκρῶν» (Α΄ Πέτ. 1:3).

Νίκησε τόν θάνατο πρός χάρη μας. Παρόλο αὐτό, ὁ θάνατος ἐξακολουθεῖ νά ὑπάρχει. Ὅπως πέθαιναν (σωματικά) πρίν ἀπό τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ, πεθαίνουν καί μετά τήν Ἀνάστασή Του. Κανένας δηλαδή δέν μεταβαίνει στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, χωρίς νά περάσει μέσα ἀπό τόν θάνατο. Ὁ θάνατος «ζεῖ καί βασιλεύει». Γιά τό συμφέρον μας. «Ὁ βάθει σοφίας φιλανθρώπως πάντα οἰκονομῶν, καί τό συμφέρον πᾶσιν ἀπο­νέμων, μόνε Δημιουργέ».

Ὁ ἄνθρωπος (διδάσκει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος) μέ τήν ἁμαρτία τοῦ Ἀδάμ, ἔγινε ἀλαζόνας. Καί ὁ θάνατος γιά ἕναν τέτοιο ἄνθρωπο εἶναι ἡ ἐσχάτη ταπείνωσή του· ὁ ἔσχατος ξευτελισμός του. Ὅμως, αὐτό ἀποτελεῖ ταυτόχρονα καί τό καλύτερο φάρμακό του, τό καλύτερο ἀντίδοτο κατά τῆς ἀλαζονίας του.

Γι’ αὐτό καί ὁ Θεός δέν ἔκαμε ἁπλά τό ἀνθρώπινο σῶμα θνητό, ἀλλά τό ἔκανε, πεθαίνοντας, καί νά σαπίζει, καί νά μυρίζει, καί νά βγάζει σκουλήκια καί νά γίνεται ἕνα μέ τό χῶμα. Τέτοιος ξευτελισμός! Φαντασθεῖτε, λοιπόν, πόσο μεγάλο κακό θά ἦταν γιά τόν ἄνθρωπο, νά μήν ὑπῆρχε αὐτό τό «φόβητρο» πού λέγεται θάνατος. Δέν θά ὑπῆρχε τίποτε στόν κόσμο πού νά τόν τρομάζει καί νά τόν συνεφέρει. Γι’ αὐτό ὁ Κύριος, παρόλο πού νίκησε πρός χάρη μας τόν θάνατο, ἐπιτρέπει νά ὑπάρχει ὁ θάνατος, μέχρι τήν ἡμέρα τῆς Δευτέρας Του Παρουσίας.

Τότε, θά ἀναστήσει καί τά δικά μας σώματα, ὥστε νά ἑνωθοῦν μέ τήν ψυχή μας, καί νά ζήσουμε αἰώνια κοντά Του (Α΄ Κορ. 15:21-23).

Εἶναι τόσο βασικό αὐτό τό δόγμα, ὥστε συμπεριλήφθηκε καί στό «Πιστεύω» μας: «Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν καί ζωή τοῦ μέλλοντος αἰῶνος».

Συντριβή τοῦ Ἅδη

Μόλις ἁμάρτησε ὁ Ἀδάμ, «διέταξε (ὁ Θεός) τά ἀγγελικά Χερουβείμ νά φυλᾶνε τήν ὁδό τοῦ Παραδείσου μέ περιστρεφομένη πύρινη ρομφαία» (Γέν. 3:24). Ἀλληγορική ἔκφραση πού σημαίνει ὅτι ὁ δρόμος πρός τόν Παράδεισο ἦταν κλειστός. Ἔκλεισε ὁ Παράδεισος, ἀλλά ἄνοιξε ὁ Ἅδης. Ἡ Γραφή ἀποκαλεῖ τόν Ἅδη «φυλακή» (Α΄ Πέτ. 3:19)· μέ χάλκινες πόρτες, καί μοχλούς σιδερένιους (Ἡσ. 45:2). Δείχνοντας, ἀφ’ ἑνός μέν, μέ πόση μανία καί βία κρατοῦσε τίς ψυχές, ἀφ’ ἑτέρου δέ, πόσο ἀδύνατη ἦταν ἡ κατακυρίευσή του. Θεωρεῖτο «τόπος» ἐγκαταλελειμμένος ἀπό τόν Θεό. (Ψλμ. 15:10).

Στόν Ἅδη δέν κατέβαιναν μόνο οἱ ἁμαρτωλοί, ἀλλά καί οἱ δίκαιοι. Μᾶς τό πιστοποιεῖ ὁ ἴδιος ὁ Χριστός μέ τήν παραβολή τοῦ πλουσίου καί τοῦ Λαζάρου. «Στόν Ἅδη πού ἦταν καί βασανιζόταν (ὁ πλούσιος) σήκωσε τά μάτια του καί εἶδε ἀπό μακριά τόν Ἀβραάμ καί κοντά του τόν Λάζαρο» (Λκ. 16:23). Καί ὁ σκληρόκαρδος πλούσιος καί ὁ δίκαιος Ἀβραάμ «ἐγκαταστάθηκαν» στόν Ἅδη. Στόν Ἅδη κατέβηκε καί ὁ Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής.

Ὅμως, δέν «ἔμεναν» ὅλοι στόν ἴδιο τόπο. «Ὑπάρχει ἀνάμεσά μας μεγάλο χάσμα» (Λκ. 16:26), εἶπε ὁ Ἀβραάμ στόν πλούσιο. Πρᾶγμα πού σημαίνει ὅτι μπορεῖ νά πήγαιναν ὅλοι στόν Ἅδη, ἀλλά δέν βασανίζονταν κιόλας ὅλοι. Αὐτοί πού σίγουρα βασανίζονταν ἦταν οἱ ἁμαρτωλοί· «ὑποφέρω μέσα σ’ αὐτή τή φωτιά», εἶπε ὁ πλούσιος (Λκ. 16:24).

Ἀντίθετα, ὁ φτωχός Λάζαρος δέν βασανιζόταν, οὔτε ὅμως καί χαιρόταν. Ἁπλά ἔνιωθε μιά παρηγοριά. «Ὦδε παρακαλεῖται» εἶπε ὁ Χριστός (Λκ. 16:25). Δέν ἀπολάμβανε δηλαδή τήν ἀπέραντη ἡδονή τοῦ Παραδείσου πού «μάτι δέν τά εἶδε, κι οὔτε τ’ ἄκουσε αὐτί, κι οὔτε τά ‘βαλε ὁ λογισμός τοῦ ἀνθρώπου» (Α΄ Κορ. 2:9) γιατί ὁ Παράδεισος ἦταν κλειστός.

Αὐτό σημαίνει, πώς ὁ θάνατος πρό Χριστοῦ ἦταν χωρίς ἐλπίδα, ἀκόμα καί γιά τούς δικαίους. Ἡ ἐπικοινωνία τους μέ τόν Θεό, πού πίστεψαν, λάτρεψαν καί ὑπηρέτησαν, «κοβόταν». Ὁ Δαβίδ ἔλεγε στήν προσευχή του: «Μετά θάνα­τον δέν μπορεῖ κάποιος νά Σέ ἐνθυμεῑται· στόν Ἅδη δέν μπορεῖ κάποιος νά Σέ δοξολογήσει» (Ψλμ. 6:6). Καί πάλι: Μήπως θά δείξεις τά θαυμαστά Σου ἔργα στούς νεκρούς; Ὄχι! Ἤ μήπως οἱ ἰατροί θά ἀναστήσουν τούς νεκρούς γιά νά Σέ δοξολογήσουν; Μήπως θά γνωσθοῦν τά θαυμαστά Σου ἔργα στό σκοτάδι τοῦ Ἅδη καί ἡ δικαιοσύνη Σου; Ὄχι!» (Ψλμ. 87:11-13).

Πεθαίνοντας ὁ Χριστός πάνω στό Σταυρό, κατέβηκε στό βασίλειο τοῦ Ἅδη, ὄχι σάν αἰχμάλωτος τοῦ Ἅδη, ἀλλά σάν κατακτητής του. Συνέτριψε τίς χάλκινες πόρτες του (Ἡσ. 45:2). Κήρυξε στούς αἰχμαλώτους του (Α΄ Πέτ. Γ:19). Ἀπελευθέρωσε ὅσους πίστεψαν στό ὄνομά Του, βάζοντάς τους στό δικό Του Βασίλειο· στόν Παράδεισο. Ἀπό τή στιγμή ἐκείνη ὅλοι αὐτοί ἄρχισαν νά ἀπολαμβάνουν τή χαρά τοῦ Παραδείσου. Ἦταν οἱ πρῶτοι πού τή γεύθηκαν, χάρη στήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Αὐτό σημαίνει «καί τοῖς ἐν τοῖς μνήμασιν, ζωήν χαρισάμενος».

«Ἄν ὁ Χριστός δέν ἔχει ἀναστηθεῖ, τότε τό κήρυγμά μας εἶναι χωρίς νόημα, τό ἴδιο καί ἡ πίστη μας» (Α΄ Κορ. 15:14). Δέν θά ὑπῆρχε αἰώνια Ζωή, παρά μόνο αἰώνιος Ἅδης! Τότε ἡ μόνη ἐλπίδα μας θά ἦταν αὐτή ἡ ἐπίγεια ζωή! Θά ἤμασταν σάν χριστιανοί τά πιό ἀξιοθρήνητα ὄντα ἐπί τῆς γῆς. «Ἄν ἡ χριστιανική ἐλπίδα μας περιορίζεται μόνο σ’ αὐτή τή ζωή, τότε εἴμαστε οἱ πιό ἀξιοθρήνητοι ἀπ’ ὅλους τούς ἀνθρώπους» (Α΄ Κορ. 15:19).


9,50€ λιανική τιμή

Δείτε ακόμα

Superman και πονηρή γυναίκα

Νηστεία: Βασίλισσα των αρετών